tirsdag 16. mars 2010

Sjyvotter/ tovavotter


Rauma Vamsegarn eller dobbel pt2.
Strømpepinner nr 5 og 3,5
Størrelser:
0-1 år, 2-3 år, 5 år, 8 år, 12 år, dame, herre.

Legg opp 26, 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, på pinne nr 5.
Strikk fram og tilbake på to pinner, til du har 3 riller.
Sett maskene på fire pinner, og strikk med glattstrikk
8, 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger.
Bytt til pinne 3,5 og strikk mønster over 8 omganger.




Bytt til pinne 5 og strikk
7, 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk.
Sett de første 6, 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene på første pinne på en tråd til tommel.
OBS! På venstre vott setter du di siste maskene, tilsvarende antall, på pinne 4 på en tråd.
Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten måler 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet,
 eller til den dekker langfingeren.
Felling:
Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
Strikk slik på hver omgang til det er 8 masker igjen.
Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.

Tommel:
Sett maskene på tråden på en pinne, plukk opp like mange masker på oversiden av hullet + en maske i hver side.
Fordel maskene på 3 eller 4 pinner og strikk til den måler
 5, 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.
Felling:
Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen på begynnelsen av pinnen.
Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
Fell slik til du har 4 masker igjen.
Trekk tråden gjennom maskene og fest trådene godt.

Toves i maskinen med grønnsåpe eller milo på 40 eller 60 grader.
Dette må du prøve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!!
Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut.
Jeg tover på 40 grader kort vask, sammen med en dongeribukse to ganger. Da har jeg mer kontroll.



PS! Jeg har strikket mønsteret feil på vottene som er avbildet her.

31 kommentarer:

  1. Der var oppskriften ja :) Har hatt planer om å prøve meg på toving og denne oppskriften bør jeg kunne følge!
    Og takk for støttekommentar på bloggen min, koselig det :)

    SvarSlett
  2. Skikkelig fine og gode votter og så supert at du deler oppskrift, tusen takk:))

    SvarSlett
  3. Hei hei! Så koselig at du har vært innom bloggen min:) Da måtte jeg jo inn hit å kikke, og synes du lager masse masse fint! Og så er det veldig bra at du legger ut oppskriftene:) Hilsen fra Siren

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Så flotte votter. Vil gjerne prøve denne oppskriften en gang. Takk for at du deler ;-)

    mvh Solfrid ¤

    SvarSlett
  5. PS! Legger deg til hos meg, så jeg kan følge deg videre, hvis det er greit for deg ;-)

    SvarSlett
  6. Selvfølgelig er det greit, sunshine :)
    Denne oppskriften har jeg brukt i mange år ogg er veldig fornøyd.

    SvarSlett
  7. Supert med denne oppskriften, akkurat det jeg har vært på leting etter til min 2-åring. Bruker 2 ulike lillafarger av Pt2, resultatet kommer på bloggen min når de er ferdige! :)

    SvarSlett
  8. Fantastisk oppskrift. Har strikket flere par, og alle blir like vellykkede.
    Håper du fortsetter å blogge på denne flotte siden? Lenge siden den har vært oppdatert. Hadde vært spennende å følge deg!!

    SvarSlett
  9. disse var fine,og ble fin når de var ferdig tova:)men strikket uten mønster,neste gang skal jeg det for å få de litt strammere rund håndleddet.

    SvarSlett
  10. i str 5 år så står d strikk til votten måler 8 cm eller dekker langfingeren. fra kor ska man bynn å mål votten? Votten e jo 8 cm Før æ starte på tommelhulle..
    Ellers vældi fornøyd m vottan din. ænkel å fin! Love it!!!

    klæm Grethe

    SvarSlett
  11. Oj!! Ja ser nu at det kunne vært forklart bedre. Du måla fra tommelhullet :) Flott at du gjer telbakemelding. Klæm fra Hanne-Rita

    SvarSlett
  12. Heihei!
    Har du brukt noen andre garnalternativer? Har ikke Vamsegarn i hus akkurat nå og kunne tenkt meg å bruke litt av det garnet jeg har om noe egner seg... :) Tusen takk for at du deler oppskriften !

    SvarSlett
  13. Strikket dene i fritidsgarn. Er en super oppskrift som er lett å følge. Tusen takk!

    SvarSlett
  14. Fine votter, takk for at du deler oppskriften - morsomt og spennende med tova produkter. :-)

    SvarSlett
  15. Har strikka manga av de vottan dine, de er kjempefin , gode

    SvarSlett
  16. Det er så fint å høre at oppskriften fungerer og at dere er fornøyde. :)

    SvarSlett
  17. Hei. Hvor mange nøster er brukt på vottene i hovedfargen?

    SvarSlett
  18. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  19. Hei. Opp til str 8 år har jeg brukt ett nøste. Det er akkurat nok. Men bruker å kjøpe to nøster i tilfelle det blir for lite. Noen ganger strikker jeg løsere og da trenger jeg to nøster fra fem år og opp til damestr. Dame og herrestr beregner jeg tre nøster.

    SvarSlett
  20. kjempefint mønster til votter, å takket være denne bloggen så har eg lært å strikke votter <3 all ros å ære till deg. men når jeg strikker damevotter 34 masker, så får jeg feil med mønsteret.. :(

    SvarSlett
  21. Tusen takk! :) Det er fint å høre at oppskriften fungerer for andre også. Er klar over at det blir tull med mønsteret.....men har dessverre ikke tatt meg tid til å fikse det. Beklager! Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  22. Denne må jeg prøve, de er kjempeflotte!

    SvarSlett
  23. Skal prøve disse ....flotte votter ;) blir neste års julegave ;)

    SvarSlett
  24. kjempebra oppskrift,men kan jeg bruke Cortina eller Iglo

    SvarSlett
  25. Hei
    Jeg har prøvd Iglo og votten blir veldig hard og lite varm. Cortina er litt bedre,men jeg synes det garnet passer bedre til tøfler. Votter skal gjerne være litt myke og gode å ha på hendene. Men det er bare å prøve selv, kanskje du liker det garnet til vottene :)
    Hilsen Hanne-Rita

    SvarSlett
  26. Heisann :)
    Er det en liten "splitt" øverst på denne votten i og med at du skal strikke bare med to pinner i begynnelsen?
    Mvh Linn :)

    SvarSlett
  27. hvordan tover man i dag. er vell gammeldags med skurebrett nå

    SvarSlett
  28. Hei. Du kan tove både i vaskemaskinen og i tørketrommelen. Det kommer helt an på hvilket garn du bruker og hva slags vaskemaskin du har. Noe garn tover fryktelig fort.
    I tørketrommelen har du mer kontroll og du kan sjekke så ofte du ønsker. Våt vottenen skikkelig i passe varmt vann og legg i tørketrommelen.
    På min maskin har jeg en varmlufts funksjon som jeg bruker. Jeg sjekker hvert 10 minutt til jeg er fornøyd. I vaskemaskinen kan du tove på vanlig vask 40 grader. Bruk vanlig vaskemiddel for ull.
    Hvor mye vottene/plagget tover kommer an på garntype og hvor mye du har i maskinen.

    SvarSlett
  29. Hei. Fint mønster. Jeg finner ikke hvor mye vamsegarn jeg trenger for et herre vottpar. Regner med du har erfaringa👌

    SvarSlett
  30. Hei😊 Jeg beregner 3 nøster.

    SvarSlett
  31. Takk for at du deler! Dette var en fin oppskrift :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails